- Krigets natur är så brutal. Vi hörde fruktansvärda historier från de människor som flydde från Mosul, berättar Becky, som arbetar som medierådgivare i NRC.
Hon arbetade i hennes föräldrars hemland Irak 2014, när den islamiska staten (IS) tog kontroll över Mosul, Iraks näst största stad. Hon var också där när staden togs tillbaka av irakiska styrkor två år senare. På bara några månader bombades stora delar av Mosul sönder och samman.
- Jag har sett drönarbilder av staden efteråt, och det är nästan omöjligt att förstå. En stad dubbelt så stor som Oslo, som är fullständigt jämnad med marken.
Vi är de första de möter
NRC är en av de största hjälporganisationerna i Irak.
- Vi har en unik tillgång till många av de områden som familjer som nyligen drivits på flykt kommer till, säger Becky.
Bland de som kom, minns hon, fanns det barn med skottskador och barn som hade förlorat kroppsdelar. Många hon pratade med hade förlorat nära familjemedlemmar. De flesta kände till någon som hade dött till följd av striderna.
NRC gav dem mat, vatten, tvål, skydd, rättshjälp och utbildning. Trots att många nu har återvänt till sin hemstad, lever fortfarande över 170 000 irakier från Mosul på flykt, och NRC driver flera av lägren de bor i.
Hjälper barn med krigstrauma
I dessa läger driver NRC utbildningsprogrammet "Bättre lärande". Genom programmet får traumatiserade barn och unga hjälp till att behandla de hemska upplevelserna.
- Vi utbildar vuxna som bor i lägren och lär dem hur man hjälper barn med krigstrauma. Några av dem är lärare och vana med att arbeta med barn och ungdomar.
De allra flesta barn som flydde från Mosul var traumatiserade. De hade bevittnat fruktansvärda saker. Några av mötena har fastnat i Beckys minne.
- Jag har träffat barn som har förlorat båda sina föräldrar och som själva är skadade. Barn som har riskerat sina liv genom att fly. Striderna som ägde rum mellan irakiska styrkor och IS var så kraftiga att människor dog på väg ut ur staden.
Barnen hade mardrömmar, vissa förändrade beteenden, några var inbundna, andra nästan hysteriska, enligt föräldrarna. Några av barnen talade väldigt mycket och mycket snabbt.
Att lära sig andas ordentligt och sträcka ut kroppen
En av dem var åttaåriga Azer. Becky minns honom som ett väldigt ivrig barn.
- Han kom ofta till mig och ville prata om allt möjligt. Och han skyndade sig till skolan i lägret långt innan lektionen började.
När Becky fick höra hans historia, förstod hon en del av hans beteende. Azer hade förlorat både sin mamma och pappa i kriget. Fadern dödades av IS och mamman dog i en bombattack fyra månader innan Becky träffade Azer för första gången. Han själv hade också blivit träffad av bombattacken och han hade tydliga skador på högerbenet, som hans farmor skött om.
- För många barn är det svårt att sätta ord på vad de har gått igenom, kanske har de aldrig pratat om det, eller de har föräldrar som själva är traumatiserade. Med Bättre lärandeprogrammet engageras barn i aktiviteter såsom musik, dans, sång och teckning - verktyg som de kan använda för att uttrycka sig. Dessutom undervisas de i skolämnen som matte, arabiska och engelska.
Barnen lär sig andningsövningar, att sträcka ut kroppen och andra övningar som ska hjälpa dem att koncentrera sig bättre i skolan.
- När man har gått igenom så mycket, är det svårt att sätta sig ner och lära sig alfabetet. Med Bättre lärande lär de sig att koncentrera sig igen. Det tror jag är avgörande för många av de barn jag har mött.
- Barnen är inte trasiga
Becky har tidigare arbetat på en förskola i Norge, och minns glädjen och energin som barnen gav henne i jobbet.
- Barnen i Irak är inte annorlunda än barnen jag arbetade med hemma. De har samma känslor och tankar, samma glädje. Skillnaden är att de har upplevt krigets grymhet, döden och vad det innebär att bli driven på flykt.
Trots detta fortsätter de att vara som barn är mest. De skrattar, gråter, ler och leker - de har inte förstörts av krigets brutalitet.
- De här barnen är otroligt starka - de har överlevt krig! Vi kan inte ignorera den styrkan. Vi måste investera i barnen och vi måste ge dem de verktyg de behöver för att bygga vidare på den styrkan.
Enligt Becky är det precis vad NRC:s Bättre lärandeprogram gör, med hjälp av pedagogiska teorier och modeller.
- Det är de här barnen som ska bygga upp Irak igen. Med tillräckligt stöd kan de klara sig, de är så otroligt resursstarka. De har överlevt krig, död och flykt. De kan klara vad som helst om de får chansen.