Total drabbades 29 000 skolbarn av handlingar som bryter mot deras rätt till utbildning. I vissa attacker använde israeliska soldater tårgas och chockgranater. NRC arbetar nu för att skydda barnen på 55 skolor som riskerar att rivas av israeliska soldater.
Traumatiserade elever
- Många av barnen här är traumatiserade och föräldrarna lever i konstant rädsla för att barnen ska bli arresterade, skjutna eller skadade", säger NRC:s utbildningsrådgivare Nazih Moughrabi (50 år).
Han är specialpedagog med vidareutbildning inom musik och konst.
- När vi kom till skolan i Jubbet Al Dhib, som attackerades dagen före skolstart, låg gummikulorna och tomhylsorna från granaterna kvar spridda över skolgården och elever, lärare och föräldrar var fortfarande i chock. Vi började därför snabbt med psykosocial första hjälpen, som vi kallar det, och som bland annat består av andningsövningar, sång, dans, teckning och teater.
Långsiktig hjälp
NRC har utvecklat ett eget psykosocialt första hjälpen-paket (en stor ryggsäck) för lärare och elever på skolor som upplever attacker från eller blir förstörda av israeliska soldater. Den innehåller färgkritor, ritpapper, fotboll, ballonger, modellera och annan utrustning.
- Jag är rädd att soldaterna ska komma tillbaka, säger Ibtisam Sami (7 år).
Hon och de 63 andra palestinska eleverna på grundskolan i Jubbet Al Dhib, öster om Betlehem, påverkas fortfarande starkt av vad som hände i slutet av augusti, på årets första skoldag.
Sedan 2014 har NRC stöttat mer än 100 000 barn i Gaza och Västbanken genom NRC:s mer långsiktiga program ”Bättre lärande”. Programmet kombinerar psykosociala och pedagogiska metoder. Målet är att göra det möjligt för lärare och specialpedagoger att undervisa och stödja barn som har upplevt trauman, samtidigt som de lär eleverna att tillämpa olika hanteringsstrategier. Ibtisams skola ingår nu i programmet.
Nekar byggnation av skolor
Israeliska myndigheter avvisar de flesta palestinska "byggansökningar" i de ockuperade områdena på Västbanken. Därmed hindras palestinierna att bygga skolor och annan infrastruktur. Samtidigt fortsätter israeliska bosättningar, som strider mot folkrätten, att expandera.
Enligt FN:s kontor för humanitärt bistånd (OCHA) saknar mer än en tredjedel av palestinska grundskolebarn i område C skolor, som en följd av israelisk politik, vilket tvingar barnen att resa långt för att få utbildning.
Som ockupationsmakt har Israel, enligt folkrätten, en skyldighet att se till att den palestinska befolkningen får sina grundläggande behov uppfyllda, inklusive barns rätt till utbildning.