Liksom hundratusentals barn från Mosul har tioårige Ahmed förlorat två års utbildning på grund av konflikten. "Det var massor av bomber och väldigt farligt att försöka komma ut ur staden. Vi var försiktiga, men jag blev ändå träffad av en kula”, berättar Ahmed om den farliga flykten. Idag bor han och familjen i Khazer-lägret i Irak, där NRC erbjuder specialutbildning för barn som måste ta igen den skolgång som de har förlorat.

Hundratusentals barn från Mosul får ingen skolstart i år

Publicerat 21. aug 2017
Trots det faktum att staden Mosul har förklarats återerövrad, kommer många barn inte att kunna återvända till skolbänken. Hundratusentals barn från staden har redan förlorat upp till tre års skolgång och många är kvar med allvarliga trauman och skador.

- Det var massor av bomber och väldigt farligt att försöka komma ut ur staden. Vi var försiktiga, men ändå blev jag träffad av en kula , säger tioåriga Ahmed från Mosul.

Som en del av återuppbyggnadsarbetet efter striderna i Mosul har irakierna tagit den utmanande uppgiften att bygga upp utbildningssystemet igen, så att barn kan återvända till skolan.

- Skadorna på Mosuls utbildningssystem är katastrofala. Skolbyggnader är ödelagda och hundratusentals barn och ungdomar har förlorat viktiga år av sin utbildning. Tusentals barn är kvar med känslomässiga och psykiska ärr från konflikten, säger NRCs irakiska landschef Heidi Diedrich.

I en nyligen genomförd undersökning, som genomförts av ett antal humanitära organisationer, identifierades psykologiska problem och barnarbete som några av de största utmaningarna bland barn på flykt.

- Om trauman förblir obehandlade kan det leda till förseningar i utveckling och inlärning, säger Hollyn Romeyn, NRCs utbildningsexpert i Irak.

Den långvariga närvaron av IS har skadat utbildningssystemet på många sätt. Skolor i Mosul är skadade, fyllda med sprängämnen eller helt förstörda. Ungefär 30 procent av skolorna i staden är fyllda med sprängämnen, minor eller icke detonerade bomber enligt FN: s barnfond. IS införde också ett utbildningssystem med fokus på att radikalisera barn.

NRC driver program i läger, där fördrivna familjer från Mosul nu bor. Vissa program fokuserar på reparation av skadade byggnader, andra fokuserar på att hjälpa lärare identifiera och undervisa barn som har traumatiserats av konflikten.

- I västra Mosul går fortfarande de flesta barnen inte i skolan. I den här delen av staden är klassrummen i lägren i stort sett de enda som är öppna för undervisning, säger Romyn.

Mosul var säte för ett av de största universiteten i Mellanöstern och invånarna är stolta över detta arv. Föräldrar som NRC har varit i kontakt med, säger att de är oroliga över att deras barn inte kommer tillbaka till skolbänken. Lärare i Mosul har börjat undervisa igen, om de inte har erhållit lön under IS styre.

IS kontrollerar fortfarande andra områden i Irak - i Anbar, Tal Afar och Hawija. Tiotusentals barn i dessa områden måste återuppta sin utbildning om och när de tvingas att fly, och när områdena tas tillbaka av de irakiska säkerhetsstyrkorna.

- Om de får chansen, klarar de flesta barn att gå vidare efter de hemska saker de har upplevt. Men vi måste ge dem chansen och att de därefter utbildar sig, säger