Foto: AFP/Omar Haj Kadour/NTB Scanpix

Över två miljoner barn får inte utbildning i Syrien

Kristine Kolstad|Publicerat 12. maj 2018|Ändrats 15. jun 2018
Sedan konflikten bröt ut i Syrien har mer än hälften av det syriska folket drivits på flykt. Konflikten har lett till att en av fyra skolor förstörts och över två miljoner barn står idag utan tillgång till utbildning.

Utbildning är en grundläggande mänsklig rättighet för barn och ungdomar. Innan konflikten i Syrien bröt ut gick 97 procent av de syriska barnen i grundskolan och 67 procent på gymnasiet.

Flykt har en väldigt förödande effekt på barns lärande. Det resulterar ofta i att många barn och unga måste avbryta skolgången eller så får de inte chansen att börja skolan alls.

Förstörd skola i östra Ghouta i Syrien i februari 2018. Foto: NRC.

 
Ungdomar skapar förändring

17-åriga Mahmoud från östra Ghouta flydde från Syrien för sex år sedan. På grund av konflikten var han tvungen att sluta skolan när han gick i sjätte klass och han fick aldrig möjlighet att fullfölja sin skolgång. Efter att ha deltagit i vårt utbildningsprogram i Jordanien, började Mahmoud på egen hand hjälpa sina vänner.

Mahmoud var tvungen att fly från Syrien och kunde inte slutföra sin utbildning. Nu uppmanar han andra att studera. Video: NRC.

I och med det här uppdraget så arbetar Mahmoud med ungdomar i sin egen ålder, och han hjälper dem att bygga självkänsla och självständighet genom bland annat positivt tänkande. Mahmoud hoppas att han kan motivera ungdomar som han själv till att fortsätta att gå i skolan och inte förlora hoppet.

.

”Som flykting får jag inte gå i skolan på grund av ekonomiska problem. Jag måste jobba istället. Att gå i skolan är väldigt viktigt, men jag får inte chansen till det.”
Mahmoud Mohamed (17 år)

Vårt arbete i östra Ghouta

När enorma människomassor flydde från östra Ghouta i februari i år var NRC en av flera humanitära organisationer som var redo att ta emot dem och hjälpa till att möta de enorma behov de hade.

- Många av de här barnen har tillbringat veckor och månader i tillfälliga och underjordiska skolor, säger Thomas White, NRC:s landsdirektör i Syrien.

Barn deltar i NRC:s utbildningsaktiviteter vid Adra, ett center för internt fördrivna personer, bara några timmar efter att de flydde från östra Ghouta. Många av barnen har utsatts för allvarlig psykisk stress i flera månader. Foto: NRC

När ett land drabbas av konflikt blir kvaliteten på utbildningen i landet ofta betydligt försämrad. Läsfärdigheten i Syrien brukade vara hög, över 90 procent för både män och kvinnor. Nu riskerar vi att många syriska barn aldrig lär sig att läsa.

I ett försök att förhindra detta samarbetar NRC med ledare och samhällen, för att hjälpa barn och ungdomar som har hoppat av skolan tillbaka till skolbänken. Vi arbetar med bland annat infrastruktur och bidrar till återuppbyggnad och renovering av skolbyggnader, som ska användas för detta.

- Det betyder också att vi arbetar med föräldrar, lärare och ledare i skolorna för att få igång skolorna igen. Vi jobbar med utbildningsprogram som bland annat går ut på hur vi kan hjälpa barn och ungdomar som har missat en eller flera år i skolan att registrera sig på nytt. Genom NRC:s "Bättre lärande-program" arbetar vi också för att hjälpa barn med trauma att hantera stress till följd av konflikter och fördrivning, och återigen engagera sig i sin utbildning, förklarar Thomas White.

Resultatet av att ännu ett barn står ännu ett år utanför utbildningssystemet är inte bara en kostnad här och nu, det är också en kostnad för framtiden. Det är en kostnad för Syriens framtida samhälle.
Thomas White, NRC:s landsdirektör i Syrien

White har stora förhoppningar om att hjälpa så många barn och ungdomar tillbaka till skolbänken som möjligt. Han uppskattar att NRC under nästa period kommer att kunna hjälpa tiotusentals barn och ungdomar, som tillbringat månader utanför skolan, till att återvända.