- Vi var tvungna att fly från striderna i vår by, säger Jasmin. Kriget varade länge och mina föräldrar kunde inte skicka mig till skolan.
Vid en ålder av 15 år går hon i tredje klass i grundskolan i Dékoa, en by i Centralafrikanska republiken (CAR).
- Jag ligger lite efter, erkänner hon.
Men flickan är stolt över att gå i skolan igen.
- Vi klarade det! ropar Jasmins klasskamrater i kör.
Tredjeklassarna är någonstans mellan åtta och femton år gamla. Många har fått avbryta sin skolgång till följd av våldshandlingar. Under 2017 ökade de väpnade striderna i östra och norra delen av landet, och våld har återigen tvingat familjer att fly från sina hem. Omkring 350 skolor har tvingats stänga, på bekostnad av 400 000 barns framtid.
— Vi måtte flykte fra kampene i landsbyen vår, sier Jasmin.— Krigen varte lenge og foreldrene mine kunne ikke sende meg på skolen.
I en alder av 15 år går hun i tredje klasse på barneskolen i Dékoa, en landsby i Den sentralafrikanske republikk (SAR).
— Jeg henger litt etter, innrømmer hun. Men jenta er stolt over å gå på skolen igjen.
— Vi klarte det! roper Jasminog klassekameratene i kor. Tredjeklassingene er et sted mellom åtte og femten år gamle. Mange måtte avbryte skolegangen som følge av voldshandlinger. I 2017 har væpnede kamper i øst og nord i landet økt, og vold har atter en gang tvunget familier til å flykte fra hjemmene sine. Rundt 350 skoler har måttet stenge, på bekostning av fremtiden til 400.000 barn.
Tar igen med sina elever
- Kriget berövar alltför många barn rätten till utbildning, förklarar Fiston Koyamoussa, utbildningskoordinator i NRC.
- Efter att ha missat många års skolgång är svårt att komma in i det formella skolsystemet igen.
NRC har startat en intensivkurs för barn som har varit borta från skolan en längre tid eller som aldrig haft möjlighet att börja i skolan.
- Här sätter vi eleverna i fokus, så att de kan ta igen de år de har förlorat, säger Koyamoussa.
Efter sju månaders intensivkurs kan eleverna göra precis som Jasmin, och hoppa direkt in i tredje klass.
- Genom att se till att de inte börjar på en väldigt låg nivå, ökar vi chansen att de faktiskt fullföljer grundskolan, fortsätter Koyamoussa.
Stöd som underlättar
Bara några meter från den överfyllda offentliga skolan i Dékoa börjar runt 100 barn på intensivkursen. De är indelade i tre klasser, och varje klass har två lärare som vägleder dem genom ett hav av information.
Många har aldrig gått i skolan. Någon har problem med att koncentrera sig.
- Många av de här barnen har upplevt saker som barn aldrig borde uppleva, säger Marie JoséeNgaloa, en av lärarna.
- Som lärare måste vi ställa många frågor till barnen, så att de kan känna sig trygga och dela sina tankar och bekymmer.
Hon upprepar tålmodigt färgerna på CAR-flaggan, medan barnen ritar flaggan på varsin tavla. En annan lärare sätter sig ner med eleverna som behöver extra hjälp.
”Många av de här barnen har upplevt saker som barn aldrig borde uppleva.”Marie Josée Ngaloa, lärare vid NRC:s utbildningscenter i Dékoa, Centralafrikanska republiken.
Framtida professor?
Tolvåriga Dela Vendredi är ett av barnen som precis har börjat på intensivkursen. Han och hans äldre systrar var tvungna att fly hemifrån efter att hans far och bror dödades. De bor nu tillsammans med morföräldrarna i Dékoa.
- Mina morföräldrar har inte lyckats få in mig i skolan förrän nu, förklarar han.
Pojken vill börja i lågstadiet, men för att fullfölja det har han inte tid att börja i första klass tillsammans med 6-åringar.
- Jag vill bli professor, säger han med ett leende.
På grundskolan intill drömmer Jasmin om att arbeta för staten.
- Jag har lyckats komma in i det formella skolsystemet, eftersom lärarna på intensivkursen är så duktiga.
- Det var de som gav mig tillräckliga kunskaper för att komma vidare, säger hon.